بازی و سرگرمی

بازی و سرگرمی

به طور کلی اگر بخواهیم به ابعاد گسترده جهان اطراف خود بیشتر و بیشتر دست پیدا کنیم باید از قواعد خارج شویم چرا که قواعد با ایجاد محدودیت باعث می شوند که فکر در فضایی محدود زندانی شود و پر پرواز به سرزمین‌های ناشناخته و کشف نشده ایده های جدید در زنجیر قواعد گرفتار گردد.

اهمیت موضوع بازی و سرگرمی چیست؟

یکی از مسایلی که نیاز به بازنگری و خارج شدن از قواعد ذهنی دارد ” بازی و سرگرمی” است. اگر به سالهای نه چندان دور بازگردیم شاهد تفکراتی در “بازی و سرگرمی” هستیم از قبیل “تو دیگه بزرگ شدی” و “بازی برای بچه هاست” و ” از سنت خجالت بکش” که تأثیر بسیار منفی و محدود کننده برای سنین خاص دارد. طبق کدام منطق، سند یا مقاله علمی این موضوع قابل اثبات است؟

امروزه صنعت بازی و سرگرمی به جایگاهی رسیده است که تمامی گروه های سنی را در بر می گیرد و حتی بعضی بازی ها مثل بازی و سرگرمی اتاق فرا برای سنین بالای 18 سال و بعضا بالای 25 سال نیز محدود می شوند.

چیزی که کاملا واضح است این است که بازی و سرگرمی محدودیت سنی ندارد، اما نوعیت آن به دلیل خط روند داستانی و مطرح شدن موضوعات مختلف که برای هر محدوده سنی مناسب یا قابل درک نیست دارای محدودیت است.

بازی

چرا بازی کنیم؟

بازی به دلیل ایجاد فعالیت مثبت در مغز انسان و القای حس شادی باعث ترشح هورمون دوپامین(که معروف به هورمون شادیست) در بدن می شود. طبق تحقیقات روانشناسان در حوزه آموزش برروی دانش آموزان مدارس یکی از دلایل عمده فرار از مدرسه و عدم علاقه دانش آموزان به دروس، کسل کننده بودن آنها و فضای آموزشیست، همین امر باعث تغییر در نحوه آموزش در خیلی از مدارس شد یعنی آموزش از طریق بازی.

جالب است بدانید که سطح یادگیری دانش آموزان از طریق بازی به میزان چشم گیری افزایش پیدا کرد و میزان علاقه آنان به حضور در مدرسه نیز بیشتر شد.

بازی کردن حتی به باشگاههای ورزشی نیز راه پیدا کرد به این صورت که شخص در حال ورزش روی تردمیل یا دوچرخه ثابت در مقابل خود نمایشگری را مشاهده می کند که با دویدن یا پا زدن ورزشکار کاراکتر بازی به جلو حرکت می کند و امتیاز کسب می کند. همین امر انگیزه ورزشکار را برای ورزش کردن بیشتر می کرد. پس بازی نقش مهم و تأثیرگذار در کیفیت زندگی افراد یک جامعه دارد و در نگاه کاملتر باید بگوییم که بازی به دلیل افزایش فعالیت مغز یکی از عوامل بسیار مهم در جلوگیری از زوال عقل می باشد.

سرگرمی

گذشته بازی و جایگاه آن در زندگی بشر

با یک نگاه کلی به بازی ها در می یابیم که بازی قدمت زیادی در تاریخ بشر دارد. بازی هایی نظیر شطرنج، تخته نرد، پاسور و ……

حتی برخی بازی ها چنان قدمت تاریخی و اعتبار بالایی دارند که به نوعی بازی پادشاهان به حساب می آمدند و از آنها برای آموزش استراتژی جنگ در کشورهایی مانند چین و فرانسه استفاده میشد.

با دیدن فیلم ها و اسناد تاریخی در ارتباط با جنگ، شاهد تصاویری هستیم که فرمانده برای توضیح شیوه حمله و استراتژی جنگ نقشه ای در مقابل خود دارد که مهره هایی که نمایانگر سرباز، کشتی، ادوات جنگی و… هستند را روی نقشه جا به جا می کند  و شاید بتوان به طور قطع این ادعا را داشت که همین پایه و اساس ایجاد بازی های بورد گیم( بازی های رومیزی) بوده است.

پس می توان گفت که بازی در جای جای زندگی بشر از گذشته تا کنون حضور داشته و بشر خواسته یا ناخواسته، دانسته یا نداسته با آن درگیر بوده و بازی رکنی اساسی زندگی بشر بوده است.

پیشرفت بازی و سرگرمی

با گذشت سالها و پیشرفت بشر بازی‌ها نیز با بالا رفتن سطح توقعات جامعه صنعت بازی و سرگرمی وارد دوره جدیدی شد که شاید بتوان به گونه‌ای این دوره را دوره رنسانس یا انقلاب بازی‌ها دانست.

بازی ها با سرعت عجیبی به سمت مدرنیته حرکت کردند و جای بازی‌های سنتی و قدیمی را گرفتند. بازیهای با دنیای بسیار جذاب و متفاوت که کاربر را قادر می‌ساخت که تمام تخیلات دیده و نادیده خود را بازی کند. با خدایان بجنگد، شاهد آینده دنیا از دیدگاه افردا مختلف باشد، با کمترین هزینه ممکن به خارج جو زمین سفر کند، همزیستی با دایناسورها را تجربه کند، مطالب بسیار زیادی در همه زمینه‌ها بیاموزد اما مهترین تأثیر بازی‌های مدرن ایجاد مشاغل جدید و بازار کار جدیدی بود که به دنیا معرفی کردند.

بازی‌های مدرن همه چیز را به یکباره در اختیار انسان قرار دادند اما او را به صندلی میخکوب کردند. دیگر در کوچه‌های شهر صدای خنده ها‌، گریه‌ها و جیغ و داد بچه‌ها بر سر برد و باخت بازی نمی‌آید. این عامل باعث بروز مشکلاتی از قبیل چاقی، افسردگی و در بعضی اوقات پرخاشگری و… نیز شده است.

اما خبر خوب این است که قطار پیشرفت در هیچ زمینه‌ای از کار نمی ایستد و بازی هم از این قضیه مستثنا نیست. امروزه خلاقیت در صنعت بازی با نیم نگاهی به گذشته سمت و سوی تحرک و جنب و جوش گرفته است. یکی از نوآوری ها در صنعت بازی به طور قطع بازی و سرگرمی اتاق فرار است که می تواند کاربر را از صندلی و میز کامپیوتر خود جدا کند و به سمت تحرک مثبت و جذاب فکری و جسمی راهنمایی کند.

بازی و سرگرمی اتاق فرار به چه معناست؟

اتاق فرار بازی طراحی شده در یک فضای حقیقیست. اتاق فرار ترکیبی از معماهای مختلف، مسیر های طراحی شده و دکور شده، تأتر مرتبط با داستان بازی که بازیکن را به داخل داستان می کشاند، به نوعی که بازیکن بازی را در مدت زمان معین زندگی خواهد کرد.

چرا اتاق فرار؟

اگر به شما گفته شود که هر آنچه که در بازی‌های رایانه ای آرزوی داشتنش یا بودنش را داشتید می توانید به صورت حقیقی داشته باشید یا باشید جواب شما چیست؟

قطعا هر ذهن خلاق و فعال و تخیل قدرتمند علاقه دارد هر آنچه که در رویاهایش به آن فکر کرده است را لمس و زندگی کند حتی برای مدت کوتاه. پس اتاق فرار می تواند یک فرصت طلایی در جهت فعالیت جسم و فکر در کنار لمس تخیلات شیرین بشر باشد.

سخن پایانی

با صحبت هایی که مطرح شد می توان دریافت که بازی و زندگی مانند دو رشته در هم تنیده و دو عضو جدا نشدنی در زندگی بشر توأمان بوده اند و خواهند بود اصلا شاید بتوان گفت زندگی یک بازی بزرگ است یک اتاق فرار بزرگ که بازیگر ، طراح معما و حل کننده آن و در انتها تعیین کننده پایان آن خود شما هستید.

منابع :
اشتراک گذاری
نویسنده: محمد نورالدین
{{ reviewsTotal }}{{ options.labels.singularReviewCountLabel }}
{{ reviewsTotal }}{{ options.labels.pluralReviewCountLabel }}
{{ options.labels.newReviewButton }}
{{ userData.canReview.message }}