چگونه اتاق فرار بازی کنیم

چگونه اتاق فرار بازی کنیم

بازی اتاق فرار کار پیچیده اما ساده ای است به شرط آنکه تا انتهای این مقاله را مطالعه کنید. در واقع اتاق فرار بازی دشواری است، تعداد بسیاری از گروه‌ها موفق به فرار نمی‌شوند. این بدان معنی نیست که مردم برای حل مسائل هوش کافی ندارند، بلکه این موضوع مربوط به استراتژی بازی است، که با داشتن یه تیم حرفه ای شامل انواع شخصیت در اتاق فرار امکان پذیر می باشد.

من اولین بازی اتاق فرارم را به یاد دارم، ۱۵ دقیقه در مورد چیزی که قرار بود انجام بدهیم فکر می‌کردیم، کاملاً گیج شده بودیم.

راز بازی اتاق فرار

نیازی به گفتن نیست که در آن بازی اتاق فرار ما پیروز نشدیم؛ اما همان‌طور که اتاق‌های بیشتری را بازی می‌کردیم، شروع به طراحی استراتژی خاصی کردیم که واقعاً مفید واقع شد. اتاق فرار واقعاً سخت نیست، شما فقط باید بدانید که چه کاری باید انجام دهید و آن را چگونه انجام دهید. در اینجا نکاتی را به‌منظور عملکرد بهتر بازیکنان در اتاق فرار اشاره می‌کنیم تا از این به بعد، با اتخاذ استراتژی موردنظر خود، فرار راحت‌ و لذت‌ بخشی را تجربه کنید.

نحوه بازی در اتاق فرار

هم تیمی در بازی اتاق فرار

اعضای تیم بازی اتاق فرار چیزی نیست که ما برای شما انتخاب کنیم، این چیزی است که شما بهتر از هرکسی می‌دانید.

شما می‌خواهید با یک گروه خوب بازی کنید و این لزوماً به معنی یافتن یک دسته از افراد باهوش نیست. شما می‌خواهید با افرادی که با آن‌ها راحت هستید بازی کنید. چه کسانی در اتاق با این شرایط مناسب تیم شما هستند؟

بنابراین برای انتخاب تیم، بهتر است افرادی را انتخاب کنید که با آن‌ها هماهنگ هستید و از دوستان و آشنایان شما هستند. اگر واقعاً چنین افرادی را در اطراف خود پیدا نکردید آن‌ وقت به سراغ صفحاتی که برای شما تیم‌ سازی می‌کنند بروید.

به این نکته هم توجه داشته باشید که وقتی تعداد شما در بازی بسیار زیاد و به‌اندازه حداکثر تعداد مجاز برای بازی باشد، فضای کمتری برای فعالیت دارید، ممکن است فقط تعدادی از بازیکنان در حل معماها درگیر شوند، سرعت حل معماها و پیش رفتِ بازی معمولاً کاهش می‌یابد.

عموماً توصیه می‌شود که تعداد بازیکنان 50 تا 70 درصد حداکثر ظرفیت مجاز باشد.

در اتاق‌های فرار، تیم‌هایی بهترین عملکرد را دارند که همه راه‌ها را امتحان می‌کنند.

بنابراین اگر هم‌ تیمی شما ایده‌ای برای حل معما ارائه داد که ازنظر شما حتی خنده‌دار است، بازهم آن را امتحان کنید زیرا ممکن است شما را به راه‌حل اصلی نزدیک کند.

بموقع رسیدن به اتاق فرار

دلیل این کار ساده است. شما می‌خواهید انرژی ذهنی خود را در «بازی اتاق فرار» صرف کنید تا بتوانید در آن برنده باشید. این اتاق‌ها می‌توانند کل انرژی ذهنی شما را تخلیه کنند. شما دیر می‌کنید و در حال جستجو برای جای پارک هستید درحالی‌که از اتاق فرار تماس می‌گیرند و از شما سؤال می‌پرسند که کجا هستید؟! و همین می‌شود که تمرکز و انرژی شما به‌شدت تحت تأثیر قرار می‌گیرد. هنگامی‌که وارد اتاق می‌شوید باید تازه‌نفس باشید، باید آماده غلبه بر اتاق باشید! بنابراین، رزرو خود را چند روز قبل انجام دهید و رأس ساعت مقرر در محل حضور پیدا کنید.

مثبت بودن در بازی اتاق فرار بسیار مؤثر است!

نگران نباشید، با اعتمادبه‌نفس، انتظار داشته باشید که موفق شوید. درگیر چالش‌های اتاق شوید. به مدت چند دقیقه روی هر موضوعی فکر کنید، اصلاً به این فکر نکنید که گیر افتاده‌اید و ناامید نشوید. همچنین با گروه خود در ارتباط باشید. اگر با غریبه‌ها بازی می‌کنید، خودتان را معرفی کنید و با یکدیگر آشنا شوید. همه شما با یک هدف مشترک آنجا هستید، بنابراین دوستانه، هیجان‌زده و مفید باشید.

پخش ویدئو

رفتار حرفه ای در اتاق فرار

  • اگر از عهده‌ی کاری برنمی‌آیید، آن را به یکی از هم‌تیمی‌های خود بسپارید:

اگر برای مدت طولانی به یک معما خیره شدید و متوجه شدید که ایده‌ای برای حل آن ندارید، از یکی از هم‌تیمی‌های خود کمک بگیرید و خودتان به نشانه‌های دیگر توجه کنید. در این صورت، مطمئن می‌شوید که معمایی فراموش نخواهد شد. اگر دیگر هم‌تیمی‎‌ها هم راه‌حلی برای معما پیدا نکردند، به این معناست که هنوز سرنخ‌ها و اطلاعات لازم را برای حل آن، پیدا نکرده‌اید و یا نشانه آن است که زمان هیئت گرفتن فرا رسیده است.

  • هر چه پیدا می‌کنید با صدای بلند آن را به دیگر بازیکنان اعلام کنید:

این نکته شاید ساده به نظر برسد اما بسیار مؤثر است. چون بسیار پیش می‌‎آید که بازیکن در حال فکر کردن بر روی معمایی هست که یکی از هم‌تیمی‌هایش، سرنخ و اطلاعات مرتبط با آن را پیداکرده اما او از وجود این سرنخ هنوز مطلع نشده است.

  • بر روی آنچه دیگران کار نمی‌کنند، کارکنید:

این نکته باعث می‌شود تا کارایی تیم شما به حداکثر برسد. بعضی از معما‌ها در نگاه اول سخت به نظر می‌رسند و احتمال دارد تعدادی از بازیکنان از فکر کردن درباره آن، سر باز بزنند؛ اما به‌جای اینکه در گوشه‌ای بایستند و منتظر حل آن معما توسط دیگر بازیکنان شوند، بهتر است در اتاق جستجو کرده و دنبال سرنخ‌ها و اطلاعات جدید باشند.

  • کلیدهای استفاده‌شده را داخل قفل خود بگذارید:

یک کلید تقریباً هیچ‌وقت بیشتر از یک‌بار استفاده نمی‌شود. کلید استفاده‌شده را داخل قفل موردنظر بگذارید تا از امتحان‌ کردن مجدد آن در قفل دیگری خودداری شود و مانع قفل شدن مجدد آن شیء می‌شود. در موارد نادر، یک کلید ممکن است بیش از یک‌بار استفاده شود؛ بنابراین این نکته را در پس ذهن خود داشته باشید تا به‌عنوان گزینه آخر از آن استفاده کنید.

  • یک مکان برای اشیا استفاده‌شده در نظر بگیرید:

اشیا داخل بازی را به دو بخش استفاده‌شده و استفاده‌نشده تقسیم کنید. در طول بازی هر وسیله‌ای که برای حل معماها از آن استفاده کردید را در محل مشخصی که برای وسایل استفاده‌شده در نظر گرفته‌اید قرار دهید. این نکته کمک می‌کند تا اعضای تیم از بررسی مجدد همان وسیله خودداری کنند و زمان شما بهینه می‌شود. توجه داشته باشید که در بعضی از اتاق‌های فرار، اشیاء ممکن است بیش از یک‌بار استفاده شوند اما این قضیه زیاد مرسوم نیست.

  • به‌صورت منظم و مرتب، اشیاء پیداشده در اتاق را سازمان‌دهی کنید:

این مرتب بودن به شما کمک می‌کند تا در زمان‌های لازم، آنچه نیاز دارید را راحت‌تر پیدا کنید. همچنین به شما این امکان را می‌دهد تا اشیاء مرتبط را در کنار هم نگه‌دارید. به‌عنوان‌مثال: در کنار هم قرار دادن کتاب‌ها یا متن‌هایی که طی چند مرحله آن‌ها را پیداکرده‌اید، می‌تواند شما را در پیدا کردن راه‌حل معما کمک کند.

  • اتاق را به‌طور کامل موردبررسی و جستجو قرار دهید:

در هنگام جستجو و لمس کردن در همه جای اتاق، بسیار دقیق باشید. به دنبال چیزهای مهم باشید. در بعضی موارد، اشیاء کلیدی می‌توانند در عجیب‌ترین مکان‌ها قرار داشته باشند. بالای قفسه کتاب‌ها، پنهان‌شده در داخل یک کتاب، داخل جیب کت، پشت درب کابینت، در یک محفظه مخفی در کف اتاق، یا بر روی یک طاقچه در اتاق و … همه و همه ممکن هستند.

  • بخش‌بندی اتاق برای جستجو:

در همان ابتدای بازی و با ورود به هریک از اتاق‌های بازی، اتاق را به چند بخش تقسیم کرده و افراد مختلف در بخش‌های مختلف اتاق جستجو کنند. این کار باعث می‌شود تا اتاق کاملاً بازرسی‌شده و هیچ ناحیه‌ای از قلم نیفتد.

هینت در اتاق فرار

  • به گیم مستر، خوب گوش دهید:

به مقدمه و قوانین بازی که در ابتدا توسط گیم مستر برای شما شرح داده می‌شود با دقت گوش کنید. گیم مستر ممکن است به‌صورت مستقیم یا غیرمستقیم راهنمایی‌ها و نکات مفیدی را ارائه دهد که در طول بازی، به صرفه‌جویی در زمان شما بسیار کمک کند. این قضیه در مورد هیئت‌هایی که در طول بازی به شما ارائه می‌شود هم صدق می‌کند.

  • راهنمایی (هیئت) بخواهید:

همیشه یک سیستم هینت‌دهی در بازی وجود دارد. ممکن است مجبور باشید برای دوربین در بازی دست تکان دهید، از یک تلفن همراه استفاده کنید و … . صرف‌نظر از نحوه هینت‌دهی، توصیه می‌کنیم هر موقع احساس کردید بیش‌ازحد گیرکرده‌اید و فرآیند فرسایشی شده است، حتماً راهنمایی بخواهید تا وقت بازی بیش‌ازحد تلف نشود. گیم مستر بازی وظیفه دارد شما را در مسیر درست قرار دهد تا بتوانید معماها را حل کنید.

نکات مهم بازی اتاق فرار

  • بدانید که چه چیزهایی را باید نادیده بگیرید:

این نکته در اثر تجربه کاملاً درک می‌شود؛ اما برای بازیکنانی که برای بارهای اول به اتاق فرار می‌روند، می‌تواند مفید باشد. اعدادی که در برخی از قسمت‌های کتاب، ماژیک، قفل‌ها و … نوشته شده است صرفاً مواردی است که از موقع خرید آن‌ها باقی مانده است و به‌احتمال‌زیاد جزئی از بازی نیستند. پریزها و سیم‌های برق عموماً جزئی از بازی نیستند و به دلیل مسائل ایمنی بهتر است به آن‌ها دست نزنید.

  • زور بیش‌ ازاندازه به اشیا وارد نکنید:

شکستن وسایل داخل بازی یا اتفاقات ناگوار هم برای مجموعه میزبان ناراحت‌کننده است و هم برای بازیکنان؛ بنابراین از به‌زور باز کردن درها یا جدا کردن هر چیزی از دیوار که به‌راحتی انجام نمی‌شود، پرهیز کنید. از بالا رفتن روی مبلمان یا لمس کردن سقف خودداری کنید تا ایمنی در بیشترین حد خود باشد. البته این نکات و کارهایی که نباید در طول بازی انجام شود، معمولاً در ابتدای بازی توسط گیم مستر شرح داده می‌شود.

  • از باختن نترسید:

وقتی معماها را سر فرصت حل می‌کنید و برای اتمام بازی عجله ندارید، بازی بسیار جذاب‌تر و سرگرم‌کننده‌‌تر می‌شود. ممکن است درجه سختی بعضی از بازی‌ها بالا باشد اما هم‌زمان سرگرم‌کننده است؛ بنابراین بدون استرس، از بازی خود لذت ببرید و تمام تمرکز خود را در نتیجه بازی نگذارید. بسیاری از تجربه‌های جذاب و لذت‌بخش ما مربوط به اتاق‌‌های فراری است که موفق به اتمام آن نشده‌ایم پس از باختن نترسید.

  • زمان را در نظر داشته باشید:

در طول بازی، حواستان به زمان باشد اما نه تا حدی که تمرکز شما بر معماها از بین برود. در نظر داشتن زمان، بیشتر به دلیل راهنمایی گرفتن در زمان‌های درست است؛ زیرا شما نباید بیش‌ازحد برای هر معما وقت صرف کنید. البته بسیاری از گیم مسترها با توجه به روند بازی و شرایط شما در زمان‌های مناسب، راهنمایی‌ها را به‌گونه‌ای در اختیارتان می‌گذارند تا احتمال پیروز شدن شما در بازی به حداکثر برسد.

منابع :
اشتراک گذاری
نویسنده: محمد رجایی
{{ reviewsTotal }}{{ options.labels.singularReviewCountLabel }}
{{ reviewsTotal }}{{ options.labels.pluralReviewCountLabel }}
{{ options.labels.newReviewButton }}
{{ userData.canReview.message }}
بازی اتاق فرار
تاثیرات بازی اتاق فرار بر مغز کودکان و نوجوانان

از آنجایی که بازی اتاق فرار اساسا در دسته بندی بازیهای فکری می باشند در این باره پژوهش هایی انجام شده که جالب است آنرا بدانیم.

با توجه به پژوهشهای انجام شده تاثیر بازی های فکری بر مغز کودکان و نوجوانان در راستای تقویت و بهبود سرعت عملکرد، توانایی حل مسئله و فعالیت مغزی بوده است.

نکته شگفت آور این بود که پژوهشگران با چشم اندازی آینده نگرانه، این بررسی ها را 10 سال بعد با محوریت سرعت پردازش مغز تکرار کردند. نتایج به دست آمده نشان می داد کودکانی که ده سال پیش در تحقیقات مورد بررسی قرار گرفته بودند، همچنان در سرعت پردازش بهتر از سایرین هستند.

این یعنی تاثیر بازی بر عملکرد مغز حتی با آن که چند ساعت بیشتر نبوده، تا ده سال بعدنیز ادامه داشته است.

بازی اتاق فرار
تاثیرات بازی اتاق فرار بر مغز بزرگسالان

آنها می توانند توانایی های فکری خود را با این بازی ها تقویت کنند.

علاوه بر تاثیر بازی های فکری در تقویت مغز می توان نتایج آن ها را در بهبود روابط اجتماعی و مهارت های زندگی هم مشاهده کرد.

تاثیر بازی های فکری بر مغز بزرگسالان و سالمندان در دوره ای 4 تا 5 هفته ای بررسی شد. بررسی ها نشان داد حافظه کوتاه مدت این افراد بهبود و تقویت یافته است.

تاثیراتی چون بهبود مهارت های شناختی، درک مطلب و مهارت های بینایی را به دنبال داشته است.

چرا تیمی بازی کردن اتاق فرار مهمه؟

وقتی شما به تنهایی مسئولیت کار بزرگی رو بعهده بگیرید بعد از مدتی با تکراری و یکنواخت شدن اون کار دچار خستگی میشید و ممکنه هر لحظه با یه چالش کوچیک دچار مشکلی بزرگ بشید! اما همین کار با حضور حتی یک نفر دیگه قابل تحمل تر میشه و راحت تر میتونید از شر مشکلاتش راحت بشید!

تفاوت بازی اتاق فرار تیمی و انفرادی در چیست؟

وقتی شما به تنهایی کاری رو انجام میدید کسی کنارتون نیست تا از خوشی های پیش اومده و موفقیت هایی که کسب میکنید لذت ببرید، شاید فکر کنید خیلی هم مهم نیست! ولی باید بدونید همین خوشی های به ظاهر کوچیک تو بخش های سخت کار برای شما و افراد دیگه قوی ترین انگیزه و نیرو رو تامین می کنه!