فیلم نفس نکش

فیلم نفس نکش 2016

Don't Breathe 2016
IMDB : 7.1
TOMATOMETER : 85%
مدت زمان : یک ساعت و 25 دقیقه
محصول : آمریکا

ژانر : ترسناک ، دلهره آور

کارگردان : فده آلوارز

بازیگران : جین لوی ، دیلان مینت ، دنیل زوواتو ، استیفن لانگ

درباره فیلم نفس نکش 2016

فیلم نفس نکش به کارگردانی فده آلوارز در سال 2016 ساخته شده است. این فیلم محصول کشور آمریکا و در ژانر جنایی و ترسناک می‌باشد. در این فیلم جین لوی، دیلان مینت، دنیل زوواتو و استیفن لانگ به هنرمندی پرداخته‌اند.

اتاق فرار نفس نکش اقتباس شده از این فیلم ساخته و با استقبال زیادی از طرف بازیکنان اتاق فرار مواجه شده، بازی نفس نکش با ژانر دلهره آور و تئاتر نمایشی می باشد که البته برخی بازیکنان ژانر آنرا ترسناک نیز میدانند.

پخش ویدئو

سناریوی فیلم نفس نکش 2016

راکی ، الکس و مانی ، سه نفر از دزدهای خرده‌پای شهر دیترویت آمریکا هستند که زندگی خود را با دزدی از خانه‌های مردم می‌گذرانند . ‏راکی میخواهد با خواهر کوچکش (دی‌دی)، برای یک زندگی بهتر ، به کالیفرنیا مهاجرت کند ؛ و از زندگی با مادر سواستفاده‌گر خود و دوست پسر الکلی و بیکار او، فرار کند. ولی برای این کار نیاز به پول زیادی دارد .

با این حال فروش اجناس مسروقه ، سود بسیار کمی دارد و هر سه آنها را سرخورده کرده است.

در این بین ، مانی خبری دریافت می‌کند که یک مرد ،۳۰۰ هزار دلار ، به صورت نقدی در خانه خود، در یک محله متروکه در دیترویت نگه‌می‌دارد . این پول جریمه‌ی نقدی زن جوان ثروتمندی به نام سیندی رابرتز است که در حال رانندگی در مستی ، با دختر مرد ، تصادف می‌کند، و باعث مرگ دختر می‌شود.

هر سه با یکدیگر ، چند روزی جلوی خانه‌ی مرد ، کشیک می‌دهند و می‌فهمند ، او ، که یک نظامی سابق ارتش ویژه‌ی ایالات متحده‌ی آمریکاست و در جنگ خلیج‌فارس شرکت داشته، در واقع ، نابینا است.

شب دزدی ، هر سه نفر بعد خوراندن داروی خواب‌آور به سگ نگهبان خانه‌ ، راه ورود را پیدا می‌کنند. بعد از خنثی کردن سیستم امنیتی دزدگیر، توسط ریموت کنترل مخصوص، خانه را جستجو می‌کنند ، اما نمی‌توانند پول‌ها را پیدا کنند؛ ولی یک درب قفل شده در خانه میابند که احتمال می‌دهند مرد ، پول را پشت همین درب قفل شده ، پنهان کرده‌است . سر و صدای باز کردن درب ، مرد نابینا را از خواب بیدار کرده و ناگهان هر سه ، مرد را کنار خود می‌بینند . مرد با مانی درگیر میشود و او را می‌کُشد؛ ولی دو نفر دیگر ساکت می‌مانند و فرار می‌کنند. راکی که در اتاقک وسایل پنهان شده‌است ، می‌بیند که مرد داخل اتاقک می‌شود و با کنار زدن پوششی، صندوق پول را نمایان میکند. مرد برای مطمئن شدن از اینکه پول‌ها هنوز داخل گاوصندوق هستند و دزدیده نشده‌اند ، درب گاوصندوق را باز میکند و راکی که بی‌صدا شاهد همه چیز است، رمز را از روی صندوق می‌خواند و بعد رفتن مرد، پول‌ها را جمع کرده و داخل کوله‌پشتی خود می‌ریزد و تصمیم به فرار می‌گیرد. از آن سو، مرد متوجه حضور دو نفر دیگر در خانه‌ی خود می‌شود.

‏راکی و الکس که باهم با پیامک در ارتباط هستند، دوباره همدیگر را پیدا می‌کنند و برای فرار از ساختمان،وارد انبار خانه می‌شوند.

در آنجا زن جوانی که مقصر مرگ دختر مرد نابینا در حادثه تصادف بود را ، زندانی و با دست و دهان بسته پیدا می‌کنند؛ آن دو ، زن جوان را آزاد می‌کنند و درحالی که مشغول باز کردن درب خروج دوم انبار ، به داخل حیاط هستند ، مرد نابینا به سمت آنها تیراندازی می‌کند و به طور تصادفی زن جوان(سیندی) را می‌کشد. ‏ الکس در مسیر فرار با مرد نابینا درگیر می‌شود ، ولی بالاخره در جایی ، خود را مخفی می‌کند ؛ از آن سو، مرد نابینا راکی را پیدا کرده و او را بی‌هوش می‌کند. وقتی راکی به‌هوش می‌آید ، خود را در انبار، دست و پا بسته، همان جایی که سیندی قبلا زندانی بود ، پیدا می‌کند .

مرد نابینا آنجا ، کنار او ایستاده و با سیندی شروع به صحبت می‌کند. معلوم می‌شود که مرد در پی جبران فقدان فرزند از دست رفته‌ی خود ، سیندی را به طور “مصنوعی” با مَنی خود باردار کرده است و منتظر به دنیا آمدن فرزند خود از سیندی بوده ؛ و حالا با مرگ او ، راکی باید به جای سیندی ، کودک مرد نابینا را باردار شود و به‌دنیا بیاورد!

در این بین، الکس موفق می‌شود خود را از پشت به مرد برساند ، و قبل از اینکه مرد موفق به وارد کردن مصنوعیِ مَنی خود به واژن راکی شود ، با ضربه‌ای او را بی‌هوش می‌کند .

سپس هردو پا به فرار می‌گذراند ؛ ولی در لحظه‌ی خروج ، مرد نابینا با اسلحه به پشت آنها میرسد و با شلیک به آنها ، الکس را به قتل می‌رساند .

ولی راکی موفق به خروج از خانه می‌شود و به سمت اتومبیل فرار می‌کند . مرد ، سگ نگهبان خود را به‌دنبال راکی می‌فرستد ، خود را به او می‌رساند ، و دوباره راکی را بی‌هوش می‌کند و او را کشان‌کشان به خانه می‌برد .

در داخل خانه ، راکی به‌هوش آمده و با به‌صدا درآوردن آژیر خطرِ سیستم امنیتی دزدگیر خانه ، حواس و تمرکز مرد نابینا را به کلی مختل می‌کند ؛ با درگیری با او ، موفق می‌شود مرد را هل دهد و به پایین پله‌ها پرتاب کند ؛ سپس با اسلحه به او شلیک می‌کند و با این خیال که مرد نابینا مرده است ، قبل از رسیدن پلیس ، از محل فرار می‌کند.

نقد و بررسی فیلم نفس نکش 2016

اول اینکه به نظر می‌رسد سارقان می‌توانند پیرمرد را از پشت‌ سر مورد حمله قرار دهند، اما آنها تاکنون به قتل فکر نکرده‌اند و برای مبارزه با پیرمرد تلاش نمی‌کنند و سعی می‌کنند راهی برای فرار پیدا کنند، اما بعد از اینکه پیرمرد نشان می‌دهد که ترسی در کشتن سارقین ندارد، آنها هم آرام‌ آرام برای دفاع از خودشان به فکر می افتند. اما در این حالت هم هنوز با یک کهنه‌ سرباز طرفیم که قدرت و مهارت بیشتری نسبت به چندتا جوان نحیف برای مبارزه‌ ی تن به تن دارد.

فیلم نفس نکش دائما کاراکترها را سوپرایز و تماشاگر را میخ کوب می کند. پیرمرد نمی داند چند نفر در خانه‌اش هستند، نمی‌داند که کجای خانه هستند. سارقین هم نمی‌دانند پول ها کجای خانه هست، و اینکه پیرمرد چه چیزی را در خانه اش مخفی کرده است. هیچ چیزی سر جای خودش نیست و شخصیت های فیلم همیشه با اتفاقات غیر منتظره ای مواجه می شوند.

نفس نکش همه ویژگی های یک فیلم ترسناک را دارد و برخلاف دیگر آثاری که در این ژانر ساخته می شوند، قصد ندارد یک اثر کم خرج بی معنی باشد؛ فیلم هایی که در نهایت به سینما نمی روند و به بازار ویدئویی راه پیدا می کنند.

فیلم فده آلوارز از جمله کمتر فیلم ترسناکی در چند سال اخیر می باشد که کارگردان آن برای همه لحظات فیلم برنامه مشخصی دارد و هنر کارگردانی خود را برای بهتر کردن هرچه بیشتر سناریوی فیلم به کار گرفته. نفس نکش سناریوی جدیدی ندارد و باز هم موضوع درباره چند نفر است که در یک موقعیت اشتباه قرار میگیرند و به دست انسان می میرند. پس مهمترین قسمت در روایت این سناریوی ترسناک می تواند استفاده از تکنیک های سینمایی و هوشمندی کارگردان در بکارگیری آنها باشد نفس نکش در این بخش از بهترین های چند سال اخیر می باشد.

از ویژگی مثبت فیلم، اجتناب از زیاده گویی و اغراق در جریان سناریو می باشد که کمک زیادی به باورپذیری و ایجاد ترس و دلهره در بیننده کرده است. و این باعث شده تا کارگردان ایجاد ترس را در بکارگیری افکت های موسیقی به همراه تنظیم قاب های دوربین جستجو کند، که نتیجه کار کاملاً ترسناک و دلهره آور از آب در بیاد. خانه کهنه سرباز جنگ که مانند چشمان او تاریک و وهم آلود می باشد، فرصت بی نظیری را برای آلوارز فراهم کرده تا دوربینش را در ترسناک ترین موقعیت یک خانه تو در تو بگذارد و سپس با استفاده از تکنیک غافلگیری ، بهترین بهره برداری را از موقعیت ها ببرد.

از دیگر ویژگیهای ارزشمندی که می شود علاوه بر تسلط آلوارز به دکوپاژ اثرش گفت، حفظ کیفیت کار در تمام لحظات فیلم می باشد که برای یک فیلم ترسناک با حال و هوای اینشکلی حکم یک معجزه را داشته باشد. نفس نکشاشاره ای به فیلم مشهور سینما مثل آثاری همچون آدمهای زیر پلکان و سکوت بره ها نیز دارد دارد که می توان آن را ادای دین کارگردان به این آثار عنوان نمود.

مهارت استفاده از بازیگران جدید و غیرستاره فیلم یکی دیگر از دلایل جذابیت آن می باشد که در راس آنها استفن لنگ حضور دارد؛ بازیگری که تا کنون کمتر حضور اینچنین تاثیر گذاری را شاهد بوده ایم. استفن لنگ با لنزهای عجیب و ترسناکی که بر روی چشمانش قرار داده، یکی از ترسناک ترین شخصیت های چند سال اخیر سینما را به تصویر کشیده.

فیلم نفس نکش یک کار ترسناک، هوشمندانه و بینظیر است که تا جایی که توانسته سعی کرده از کلیشه های مرسوم ژانر فاصله زیادی بگیرد و ترس و دلهره واقعی را به بیننده انتقال دهد که در این مسیر نیز کاملاً پیروز بوده.

هدف فیلم ترسناک نفس نکش نه پرداخت داستانی و نتیجه گیری منطقی از آن، بلکه ایجاد وهم و ترس در بیننده برای مدت تقریبا یک ساعت و نیم می باشد که به بهترین روش از پس آن برآمده و امکان ندارد اجازه دهد دلهره بیننده تا انتهای آن کم شود برود!

فیلم نفس نکش واقعا ترسناکه؟

فیلم ترسناکی نیست اما دلهره زیادی داره، در حدى تأثير گذاره كه با دیدنش پشیمون نمیشی.

ژانر فیلم نفس نکش چی هست؟

ژانر فیلم ترسناک معرفی شده ولی بیشتر دلهره آور هست تا ترسناک.

{{ reviewsTotal }}{{ options.labels.singularReviewCountLabel }}
{{ reviewsTotal }}{{ options.labels.pluralReviewCountLabel }}
{{ options.labels.newReviewButton }}
{{ userData.canReview.message }}