آموزش ثبت اتاق فرار در سامانه بنیاد (راهنمای قدم به قدم)

راهنمای قدم به قدم ثبت اتاق فرار در سامانه بنیاد ملی بازی‌های رایانه‌ای برای دریافت مجوز.

خبر رسمی اینجاست: متولی صدور مجوز اتاق فرار در ایران، بنیاد ملی بازی‌های رایانه‌ای است. این یعنی یک فرآیند جدید، یک سامانه جدید و البته، سوالات جدید. اگر شما هم با ورود به پرتال بنیاد (portal.ircg.ir) با فرم‌های متعدد و فیلدهای تخصصی روبرو شده و کمی سردرگم هستید، نگران نباشید. این مقاله دقیقاً برای شما نوشته شده است.

این راهنما، یک آموزش جامع، تصویری و قدم به قدم است که به شما نشان می‌دهد چگونه تمام مراحل ثبت‌نام، از اطلاعات پایه تا پیچیده‌ترین بخش یعنی فرم سناریو را به صورت کاملاً حرفه‌ای تکمیل کنید. ما با ارائه مثال‌های دقیق و عملی، به شما کمک می‌کنیم تا درخواست خود را با بالاترین شانس تایید، برای بنیاد ارسال نمایید.

نکته مهم: این راهنما به صورت تخصصی به فرآیند ثبت‌نام در سامانه بنیاد می‌پردازد. اگر می‌خواهید با نقشه راه کلی و تمام نهادهای درگیر (اماکن، اصناف و…) در فرآیند مجوز آشنا شوید، ابتدا راهنمای کامل دریافت مجوز اتاق فرار ما را مطالعه کنید.

فهرست مطالب این نوشته

چک‌لیست و مدارک پیش‌نیاز برای ثبت‌نام در سامانه بنیاد جهت دریافت مجوز اتاق فرار.

چک‌لیست پیش‌نیازها: قبل از شروع چه چیزهایی را آماده کنید؟

برای یک فرآیند روان و سریع، قبل از ورود به سامانه، این موارد را آماده و در یک پوشه در کامپیوتر خود ذخیره کنید:

  • اطلاعات هویتی: اسکن کارت ملی و شناسنامه شخص متقاضی (حقیقی یا مدیرعامل حقوقی).
  • اطلاعات شرکت (در صورت وجود): آگهی تاسیس و آخرین تغییرات شرکت.
  • اطلاعات ملک: سند مالکیت یا اجاره‌نامه رسمی با کاربری تجاری یا اداری.
  • فایل‌های سناریو (بسیار مهم): متن کامل سناریو، داستان کلی، و فلوچارت معماهای خود را از قبل در یک فایل Word یا PDF آماده کنید. این کار سرعت شما را چند برابر می‌کند.

راهنمای مراحل ثبت‌نام اولیه

فرآیند ثبت‌نام اولیه در سامانه بنیاد شامل چند مرحله است که با استفاده از تصاویری که قبلاً برای ما ارسال کرده‌اید، آن‌ها را توضیح می‌دههیم.

قدم اول: ایجاد پروفایل و ثبت اطلاعات پایه تجاری

ابتدا باید در سامانه ثبت‌نام کرده و یک پروفایل کاربری ایجاد کنید. سپس وارد بخش “پروانه انتشار” شده و در مرحله اول، “اطلاعات پایه” را تکمیل نمایید. این بخش شامل اطلاعاتی مانند نام تجاری، آدرس وب‌سایت، آدرس پستی و… است.

قدم دوم: معرفی موسسه و طراحان

در مرحله دوم، شما باید اطلاعات شخصیت‌های حقوقی (موسسه یا شرکت شما) و شخصیت‌های حقیقی (طراح یا طراحان اصلی سناریو) را به صورت جداگانه وارد کنید.

کالبدشکافی و راهنمای تکمیل تخصصی فرم سناریو در سامانه بنیاد برای مجوز اتاق فرار.

کالبدشکافی فرم سناریو: راهنمای تکمیل تخصصی (مهم‌ترین بخش)

این بخش، قلب درخواست شماست. در اینجا به شما یاد می‌دهیم چگونه هر فیلد را با مثال‌های حرفه‌ای تکمیل کنید تا تخصص خود را به داوران بنیاد نشان دهید.

(مثال فرضی برای یک اتاق فرار کارآگاهی با نام “قتل در عمارت ویکتوریایی”)

فیلد “کلیت داستان (۱۰۰ تا ۲۰۰ کلمه)”

  • هدف بنیاد: می‌خواهند در یک پاراگراف کوتاه، با ایده اصلی، ژانر، داستان و هدف بازی شما آشنا شوند. این خلاصه باید جذاب و شفاف باشد.
  • راهنمای ما: این بخش را مانند پشت جلد یک کتاب بنویسید. باید به سه سوال پاسخ دهد: بازیکنان کجا هستند؟ چه هدفی دارند؟ و با چه چالشی روبرو هستند؟
  • نمونه:

“در سال ۱۹۱۲، لرد بلک‌وود، کلکسیونر معروف آثار باستانی، در شب رونمایی از الماس “اشک فرعون” در عمارتش به قتل می‌رسد. بازیکنان در نقش کارآگاهان اسکاتلندیارد، یک ساعت فرصت دارند تا قبل از رسیدن پلیس و از بین رفتن شواهد، هویت قاتل را از میان ۴ مظنون اصلی (همسر، رقیب تجاری، خدمتکار و یک دزد سابقه‌دار) پیدا کنند. آن‌ها باید با بررسی مدارک، بازسازی صحنه جرم و حل معماهای به جا مانده از مقتول، پرده از این راز بردارند. این سناریو بر پایه تفکر منطقی و کار گروهی بنا شده و هدف آن، ارائه یک تجربه کارآگاهی کلاسیک و هوشمندانه است.”

برای یادگیری اصول داستان‌نویسی، به صفحه جامع سناریو اتاق فرار مراجعه کنید.

فیلد “فلوچارت معما و چالش‌ها”

  • هدف بنیاد: می‌خواهند از منطقی بودن و قابل حل بودن جریان بازی شما مطمئن شوند.
  • راهنمای ما: نیازی به طراحی گرافیکی پیچیده نیست. یک روند متنی و منطقی که ارتباط بین معماها را به صورت معما > سرنخ > معمای بعدی نشان دهد، کافیست.
  • نمونه محتوای متنی برای “قتل در عمارت ویکتوریایی”:
  • چالش ۱ (جستجو): بازیکنان باید کتابی با عنوان “اسرار مصر” را در قفسه پیدا کنند.
  • سرنخ: داخل کتاب، یک چراغ قوه UV (نور فرابنفش) پنهان شده است.
  • چالش ۲ (مشاهده): با استفاده از نور UV روی نقشه جهان روی دیوار، لکه‌هایی شبیه به خون آشکار می‌شود که روی ۴ شهر خاص علامت‌گذاری شده است.
  • سرنخ: نام این ۴ شهر، رمز یک قفل حروفی است.
  • چالش ۳ (منطقی): باز کردن قفل کشوی میز کار مقتول با استفاده از نام شهرها.
  • سرنخ: داخل کشو، یک دفترچه خاطرات قفل‌شده و یک نامه تهدیدآمیز از طرف “رقیب تجاری” پیدا می‌شود. (یک مظنون حذف می‌شود).
  • چالش ۴ (رمزگشایی): بازیکنان باید کلید رمز دفترچه را (که در جای دیگری از اتاق پنهان است) پیدا کرده و پیام آخر آن را ترجمه کنند.
  • سرنخ: پیام آخر، راز خیانت “همسر” را فاش می‌کند. (مظنون دوم شناسایی می‌شود).
  • …(ادامه فلوچارت تا معمای نهایی)…
  • چالش نهایی (استنتاجی): بازیکنان با کنار هم گذاشتن تمام سرنخ‌ها، قاتل و انگیزه او را شناسایی می‌کنند.

هنر واقعی، تنیدن این معماها در تار و پود داستان است. برای یادگیری این تکنیک، راهنمای پیشرفته ما در مورد طراحی معماهای روایی را مطالعه کنید.

فیلد “معرفی روند بازی و اکت‌ها”

  • هدف بنیاد: می‌خواهند بدانند که بازی شما دارای ساختار روایی و ضرباهنگ (Pacing) است یا خیر.
  • راهنمای ما: بازی خود را مانند یک نمایش سه پرده‌ای تقسیم کنید. این کار نشان‌دهنده تسلط شما بر داستان‌سرایی است.

نمونه برای “قتل در عمارت ویکتوریایی”:

  • اکت اول (دقایق ۰ تا ۱۵): کشف جرم.
    • مکان: کتابخانه.
    • روند: بازیکنان با فضا آشنا شده، جسد فرضی را پیدا می‌کنند، با ۴ مظنون اصلی (از طریق پرونده‌ها) آشنا شده و اولین سرنخ‌های اصلی را برای ورود به مرحله بعد کشف می‌کنند.
  • اکت دوم (دقایق ۱۵ تا ۵۰): تحقیق و حل معماهای اصلی.
    • مکان: کتابخانه و اتاق کار مخفی.
    • روند: بازیکنان با حل معماهای اصلی، به مدارک عمیق‌تری (مانند دفترچه خاطرات مقتول و نامه‌های تهدیدآمیز) دست پیدا کرده و دایره مظنونین را تنگ‌تر می‌کنند.
  • اکت سوم (دقایق ۵۰ تا ۶۰): نتیجه‌گیری و فرار.
    • مکان: کتابخانه.
    • روند: بازیکنان با کنار هم گذاشتن تمام شواهد، قاتل نهایی و انگیزه او را شناسایی کرده و با ارائه نام او، کلید خروج از عمارت را به دست می‌آورند.

فیلد “نقشه سناریو”

  • هدف بنیاد: برخلاف فلوچارت، این بخش نیاز به بارگذاری فایل تصویری ندارد، بلکه شما باید نقشه و چیدمان فضای بازی خود را با کلمات و به صورت متنی توصیف کنید. هدف این است که داور بتواند با خواندن متن شما، یک تصویر ذهنی از فضای بازی، ابعاد آن و محل قرارگیری عناصر کلیدی به دست آورد.
  • راهنمای ما: از یک ساختار ساده و لیست‌وار (مانند نمونه زیر) استفاده کنید. فضا را طوری توصیف کنید که انگار در حال راهنمایی دادن به یک فرد با چشمان بسته هستید.

نمونه برای “قتل در عمارت ویکتوریایی”:

فضای کلی: یک عمارت ویکتوریایی دو اتاقه با مساحت تقریبی ۷۰ متر مربع.

اتاق اول: کتابخانه (نقطه شروع)

  • چیدمان: یک اتاق مستطیلی. دیوار شمالی کاملاً با قفسه‌های کتاب پوشیده شده. دیوار شرقی یک شومینه و دو صندلی دارد. دیوار جنوبی میز کار بزرگ لرد بلک‌وود قرار دارد. در ورودی در دیوار غربی است.
  • عناصر کلیدی و محل معماها:
    • جسد فرضی لرد بلک‌وود پشت میز کار (نقطه شروع داستان).
    • قفسه کتاب شرقی (محل معمای ۱: پیدا کردن کتاب).
    • نقشه جهان روی دیوار غربی (محل معمای ۲: نور UV).
    • میز کار (محل معمای ۳: قفل کشو).

اتاق دوم: اتاق کار مخفی

  • نحوه دسترسی: یک در مخفی در قفسه کتاب شمالی کتابخانه به این اتاق راه دارد.
  • چیدمان: یک اتاق کوچک‌تر و شخصی‌تر. یک میز تحریر، یک گنجه و چند تابلو روی دیوارها.
  • عناصر کلیدی و محل معماها:
    • میز تحریر (محل سرنخ‌های مربوط به معمای ۴: رمزگشایی دفترچه).
    • گنجه (محل معمای ۵: …).

فیلد “قواعد سناریو”

  • هدف بنیاد: در این بخش، بنیاد می‌خواهد با قوانین حاکم بر گیم‌پلی و نحوه تعامل بازیکن با دنیای بازی شما آشنا شود. این بخش متفاوت از قوانین عمومی اتاق فرار (مانند “از زور استفاده نکنید”) است و به قواعد خاصی می‌پردازد که شما در دل سناریوی خود طراحی کرده‌اید.
  • راهنمای ما: این بخش فرصتی است تا نشان دهید بازی شما دارای عمق و ساختار است. به محدودیت‌ها، قابلیت‌های ویژه بازیکنان و شرایط برد و باخت در چارچوب داستان اشاره کنید.

نمونه برای “قتل در عمارت ویکتوریایی”:

  1. نقش بازیکنان: بازیکنان در نقش کارآگاهان ارشد اسکاتلندیارد عمل می‌کنند. هدف اصلی آن‌ها، شناسایی قاتل و انگیزه اوست، نه صرفاً فرار از اتاق.
  2. محدودیت زمانی: بازیکنان دقیقاً ۶۰ دقیقه فرصت دارند تا قبل از رسیدن تیم پلیس محلی و از بین رفتن صحنه جرم، پرونده را حل کنند.
  3. سیستم راهنمایی (هینت): بازیکنان می‌توانند از طریق یک دستگاه تلگراف قدیمی، حداکثر ۳ بار با “ستاد مرکزی اسکاتلندیارد” (گیم مستر) برای دریافت راهنمایی غیرمستقیم ارتباط برقرار کنند.
  4. قواعد تعامل با شواهد: بازیکنان باید تمام شواهد کشف شده را روی “تخته شواهد” که در مرکز کتابخانه قرار دارد، نصب کنند. شواهد نامرتبط یا اشتباه ممکن است منجر به گمراهی و اتلاف وقت شود.
  5. شرط پیروزی: پیروزی تنها با ارائه نام صحیح قاتل و انگیزه قتل (که از طریق کنار هم گذاشتن مدارک به دست می‌آید) به دست می‌آید. پس از ارائه پاسخ صحیح، کلید خروج از عمارت در یک جعبه مخفی آشکار می‌شود.

فرآیندی که پس از ثبت نهایی درخواست مجوز اتاق فرار در سامانه بنیاد اتفاق می‌افتد.

پس از فشردن دکمه “ثبت نهایی”

پس از ارسال درخواست، یک کد رهگیری دریافت خواهید کرد. پرونده شما برای کارشناسان و داوران بنیاد ارسال می‌شود. این فرآیند ممکن است چند هفته طول بکشد. در صورت وجود هرگونه ابهام یا نیاز به اصلاح در سناریو، از طریق همین پرتال به شما اطلاع داده خواهد شد و فرصت ویرایش خواهید داشت. پس از تایید نهایی محتوا، می‌توانید برای مراحل بعدی (پلیس اماکن و اتاق اصناف) اقدام کنید.

نتیجه‌گیری: اولین قدم برای یک کسب‌وکار حرفه‌ای

ثبت درخواست در سامانه بنیاد، اولین قدم رسمی و مهم شما برای ورود به دوران جدید صنعت اتاق فرار در ایران است. تکمیل دقیق و حرفه‌ای این فرم‌ها، نه تنها مسیر دریافت مجوز شما را هموار می‌کند، بلکه نشان‌دهنده تعهد شما به کیفیت و استاندارد است.

اگر در هر یک از این مراحل، به خصوص در بخش طراحی سناریو و معما، به مشاوره و کمک تخصصی نیاز دارید، تیم ما در AllEscape آماده است تا تجربه خود را در اختیار شما قرار دهد.

سوالات متداول (FAQ) در مورد ثبت اتاق فرار در سامانه بنیاد، سامانه مجوز اتاق فرار ircg

بله، و این یک حرکت بسیار هوشمندانه است. از آنجایی که تمرکز اصلی بنیاد بر روی محتوای سناریو است، شما می‌توانید ابتدا تاییدیه محتوایی را برای داستان و بازی خود دریافت کنید و سپس با اطمینان خاطر، برای پیدا کردن و اجاره ملک اقدام نمایید. این کار ریسک مالی شما را به شدت کاهش می‌دهد.

بله. فرآیند داوری در بنیاد یک فرآیند تعاملی است. در صورتی که سناریوی شما نیاز به اصلاح داشته باشد، معمولاً موارد به صورت شفاف به شما اعلام شده و فرصت ویرایش (ارسال “اصلاحیه”) و ثبت مجدد درخواست به شما داده می‌شود. هدف، رد کردن درخواست‌ها نیست، بلکه رساندن محتوا به استانداردهای مورد نظر است.

بله. از آنجایی که مجوز جدید، “مجوز محتوای بازی” است، هر سناریو و داستان منحصر به فرد به عنوان یک “بازی” جداگانه در نظر گرفته می‌شود. شما باید برای هر اتاق فرار خود که داستان و گیم‌پلی متفاوتی دارد، یک پرونده انتشار و ثبت سناریوی مجزا در سامانه ایجاد کنید.

این یک نگرانی قابل درک است. بنیاد ملی بازی‌های رایانه‌ای یک نهاد رسمی و دولتی است و تمام اطلاعات و سناریوهای ثبت شده در آن به صورت محرمانه باقی می‌مانند. این فرآیند مشابه ثبت یک اختراع یا اثر هنری است؛ برای دریافت حمایت قانونی، باید جزئیات اثر خود را در اختیار نهاد رسمی مربوطه قرار دهید.

خیر. این یک نکته بسیار مهم است. مجوز بنیاد، مجوز محتوایی و اولین قدم در نقشه راه شماست. شما پس از دریافت تاییدیه از بنیاد، باید با در دست داشتن آن، برای دریافت مجوزهای عملیاتی و ایمنی به پلیس اماکن و برای دریافت پروانه کسب به اتاق اصناف مراجعه کنید. مجوز بنیاد، پیش‌نیاز اصلی برای دو مرحله بعدی است.

اشتراک گذاری

نویسنده: محمد رجائی (موسس آل اسکیپ)

محمد با بیش از ۸ سال تجربه، به کارآفرینان کمک می‌کند تا کسب‌وکار اتاق فرار خود را با موفقیت راه‌اندازی کنند. برای آشنایی بیشتر با داستان و فلسفه او، کلیک کنید.

{{ reviewsTotal }}{{ options.labels.singularReviewCountLabel }}
{{ reviewsTotal }}{{ options.labels.pluralReviewCountLabel }}
{{ options.labels.newReviewButton }}
{{ userData.canReview.message }}